Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

Κυριαρχία ΑΟΖ και «Επιτροπή»

Στο θέμα των ερευνών για ενεργειακό πλούτο και τη σύζευξη με το Ισραήλ, η Κυβέρνηση λειτούργησε προς τη σωστή κατεύθυνση και έξω από παραδοσιακές ιδεολογικές αντιλήψεις. Γι αυτό και ο διορισμός της Πραξούλλας Αντωνιάδου (με τις γνωστές ακραίες και συντριπτικά απορριπτέες θέσεις της στο κυπριακό) στη θέση του αρμόδιου Υπουργού, λειτουργεί ως βαρίδι στην Κυβέρνηση και εύλογες υποψίες. Ωστόσο, με αφορμή τις έρευνες εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κύπρου, η πολιτική ηγεσία τονίζει την απαίτηση για σεβασμό των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ενδεικτικά, σε πρόσφατες δηλώσεις ενός κομματικού αρχηγού τονίζεται η κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας και η επιμονή στο «να γίνει σεβαστό το κυριαρχικό μας δικαίωμα», με την επισήμανση ότι, «η Τουρκία είναι μόνιμος παράγοντας έντασης αφού παραμένει κατοχική δύναμη στην Κύπρο». Πρόκειται για θέσεις χιλιοειπωμένες αλλά ορθότατες. Που είναι λοιπόν το πρόβλημα;
Η πολιτική ηγεσία προβάλλει το αυτονόητο: Η Κυπριακή Δημοκρατία οφείλει να  λειτουργήσει με βάση τα κυριαρχικά της δικαιώματα όπως κρίνει επειδή η κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας ορίζει και τα όρια της νομιμότητας. Άλλο αν δεν έχει τη δύναμη να παρεμποδίσει τις νέες τουρκικές παρεμβάσεις και την προ πολλού συνεχιζόμενη παράνομη κατοχή. Στην προκειμένη περίπτωση, η κυριαρχία περιλαμβάνει το θαλάσσιο χώρο αρκετά μίλια νοτίως του εδάφους της Κύπρου με δικαιώματα που επικυρώθηκαν μετά τη ρύθμιση της ΑΟΖ με τις γειτονικές χώρες πριν μερικά χρόνια. Εφόσον λοιπόν απαιτείται σεβασμός στην κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας που αφορά την ΑΟΖ για θέματα οικονομικού συμφέροντος, το ίδιο και σε ποιο έντονο βαθμό έπρεπε να απαιτείται αναφορικά με την κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας στο έδαφος της Κυπριακής επικράτειας. Αν η Τουρκία «έστηνε» μια πλατφόρμα άντλησης εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, αυτό θα χαρακτηριζόταν ως παράνομη ενέργεια ενάντια στην κρατική μας κυριαρχία. Αν η Τουρκία έστηνε  ένα «δικαστήριο» (όπως την «Επιτροπή» αποζημιώσεων) στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας, αυτό θα ήταν νόμιμο; 
Η μοναδική αιτιολόγηση που δυνατόν να προβληθεί για την «Επιτροπή» είναι πως η νομιμότητα της αναγνωρίστηκε από το ΕΔΑΔ. Για την ακρίβεια, το ΕΔΑΔ υπέδειξε ότι η «Επιτροπή» θα πρέπει στο παρόν στάδιο να δοκιμαστεί ως αποτελεσματικό ένδικο μέσο. Όμως, η ουσία είναι άλλη. Στα κατεχόμενα λειτουργεί μια «Επιτροπή» ως δικαστήριο που είτε στήθηκε άμεσα από την Τουρκία είτε μέσω του ψευδοκράτους, αυτό δεν της προσδίδει οποιαδήποτε νομιμότητα. Στήθηκε στην επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας χωρίς τη δική της συγκατάθεση. Ακόμη και να δεχτούμε ότι το ΕΔΑΔ προσέδωσε νομιμότητα στην «Επιτροπή»,  πρέπει να εξηγηθεί γιατί υπερισχύει του Συντάγματος όπου ορίζεται η κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το κυριότερο, γιατί μια απόφαση του ΕΔΑΔ υπερισχύει (α) του (πρωτογενούς) δικαίου της Ε.Ε. που επικύρωσε την επικράτεια της Κύπρου (που περιλαμβάνει  τα κατεχόμενα εδάφη) και (β) του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) που έκρινε πως ΜΟΝΟ η νομιμότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας ισχύει στην επικράτεια της;
Χωρίς σαφείς απαντήσεις στα πιο πάνω, δεν μπορεί κανένας να θεωρεί την  «Επιτροπή» νόμιμη. Όμως, προκαλεί εντύπωση που πολιτικοί αλλά και αρμόδιοι φορείς του κράτους οι οποίοι έχουν ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ να προασπίζονται την κυριαρχία του κράτους, δεν έκριναν ευθέως την «Επιτροπή» παράνομη. Και φτάσαμε στο σημείο που μια επέμβαση της Τουρκίας εντός της ΑΟΖ στην θάλασσα νοτίως της Κύπρου θεωρείται παράνομη επειδή αντίκειται στα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά η «Επιτροπή» της  Τουρκίας που λειτουργεί ως δικαστήριο (!) στο κατεχόμενο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας θεωρείται νόμιμη. Και αυτό μόνο και μόνο επειδή έτσι ερμηνεύεται πως έκρινε το ΕΔΑΔ και ότι αυτό υπερισχύει οποιασδήποτε άλλης έννομης τάξης χωρίς περιορισμούς.    
Το θέμα είναι ύψιστης σημασίας και απαιτεί σωστή πληροφόρηση. Επαναλαμβάνω, θα το βρούμε μπροστά μας. Και πρέπει να υπάρξει επανόρθωση τουλάχιστον ως προς το ότι, το ΔΕΚ (που δεσμεύει και τους 27 της Ε.Ε. μαζί και την Κύπρο) καθιστά την «Επιτροπή» ΠΑΡΑΝΟΜΗ.
Κώστας Μαυρίδης                           mavrides@ucy.ac.cy

1 σχόλιο:


  1. Το Δικαστήριο αυτό που είναι αυτό που καταδίκασε την Τουρκία στην υπόθεση Λοιζίδου καθώς επίσης και στην Τέταρτη Διακρατική Κύπρου κατά Τουρκίας επανειλημμένως δικαίωσε την Κύπρο

    Τώρα επειδή δεν βολεύει αυτά που έχετε δημιουργήσει μέσα στην φαντασία σας περί δικαίου κλπ δεν αναγνωρίζετε τις αποφάσεις του;

    Το ΕΔΑΔ είπε καθαρά ότι η Επιτροπή Ακινήτων είναι της Τουρκίας και ότι αποτελεί επαρκές μέσο θεραπείας και γιαυτό άλλωστε παρέπεμψε όλες τις εκκρεμμούσες προσφυγές κυπρίων ενώπιον του σε αυτή την Επιτροπή της Τουρκίας και όχι του ψευδοκράτους που προφανώς μόνο εσείς και κάποιοι άλλοι αναγνωρίζετε και του διδετε υπόσταση

    Δεν αντιλαμβάνομαι τι είναι αυτό που θέλετε: Δεν αναγνωρίζετε τους θεσμούς της δικαιοσύνης;

    Δεν αναγνωρίζετε τις αποφάσεις του Ευρωπαικού Δικαστηρίου Δικαιώματων του Ανθρώπου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή